DP PM 15 veDP PM 18 Ateks Güçlü Vakumlu Süpürgeler, toz veya gaz sınıflarını temelde iki bölümde toplayabiliriz. Birincisi normal ( tehlike arz etmeyen) tozlar veya gazlar, ikincisi ise toxic ( tehlike arz eden) tozlar veya gazlardır.
ATEX açılımı AT = atmosphere (atmosfer) ve EX = explosive (patlayıcı) yani ortamda patlayıcı özellikte bir toz veya gaz ihtiva eetmesi durumudur.
Herhangi bir tozun veya gazın tehlikeli sınıfta bulunması için “yanıcılık” veya “patlayıcılık” özelliği arz etmesi gerekir. “Yanıcı toz” ile “patlayıcı toz” kesinlikle birbirinden farklıdır. Yanıcı toza örnek olarak “toz boya” ve “kömür tozu” verilebilirken, patlayıcı toza ise “un” veya “alüminyum tozu” örnek verilebilir. Şunu unutmayalım ki belirli şartlar oluşmadan bu tozların hiçbiri yanmaz veya patlamaz. Aksi halde marketlerde un satışı olmaz veya evlerimizde un bulundurmamız mümkün olmazdı.
Kullanacağınız sanayi tip süpürge ex-proof sistem olmalı mıdır ?
Endüstriyel vakumlu süpürgeler tercih edilirken yukarıda anlatılan husular göz önüne alınmalıdır. Ortam havası mı, yoksa emiş yapılan toz mu yanıcılık özelliği göstermektedir.
1) Ortam havasının yanıcı veya patlayıcı olması
Bu gibi durumlarda endüstriyel tip vakum makinesinin kullanılacağı ortamdaki tüm elektriki argümanların exproof özellikte olması. Aydınlatma lambalarının, duvardaki elektrik prizlerinin, ortamda çalışan tüm elektrikli aletlerin.
Bu kadar risk altında olan bir ortamda kullanılması en uygun vakum makinası basınçlı hava ile çalışan süpürgemodelleri olmalıdır.
Alternatif çözüm olarak ise, emiş yapacak vakum ünitesi ortamın dışında farklı bir oda veya bölmede olmalıdır. Süpürülmesi istenen bölüme kadar ise uzun bir hortum girişi sağlanmalıdır.
2) Tozun yanıcı veya patlayıcı olması
a) Eğer emiş yapılacak toz yoğunluğu belirli bir değere ulaştığı zaman (gr/cm3 olarak ) yanma veya patlama riski oluşturuyor ise, kömürlü tip motorla çalışan monofaze modeller olarak tabir edilen sanayi tip süpürgeler tercih edilmemelidir.
Çünkü bu makinalardaki kömürlü tip motorlar emiş yapılan hava ile kendilerini soğuturlar. Filitrelerde toz ile hava ayrıştırılır. Emiş havası motoru soğutarak tekrar ortama bırakılır, toplanan tozlar ise süpürgenin haznesinde birikir. Ancak filitrelerin ekonomik ömürlerini doldurup iş gormemesi veya bir yerinde yırtık olması durumunda motorlara ulaşan toz miktarı artar. Motora haraketi veren rotor ve kömürler arasından zaman içinde elektrik arkı veya şelale oluşur. Bunun neticesinde de vakum edilen tozun belirli bir yoğunlukta yanma veya patlama riski var ise, bu ihtimal gerçekleşebilir.
b) Vakum edilen toz belirli bir yoğunluk değerine ulaştığı zaman (gr/cm3 olarak ) yanma veya patlama riski oluşturuyor ise, asenkron elektrik motorunun tahrik ettiği, kayış kasnaklı kademeli vakum türbin sistemli trifaze elektrik süpürgeleri tercih edilmelidir.
Çünkü bu sistem ile çalışan endüstriyel süpürgelerde, emilen toz ve hava makinanın filtrelerinde ayrıştırıldıktan sonra, emiş havası kademeli türbin fanın ön ağız kısmından girer, arka egsoz tarafında ise tahliye edilir. Kesinlikle elektriki bir aksam ile karşılaşmaz. Ayrışan toz ise, makinenin haznesinde birilkir.
Filtrenin ekonomik ömrünü doldurmuş veya yırtık olması durumunda ise, emilen toz elektrikten bağımsız olarak kayış kasnak sistemi ile çalışan türbinin içinden geçer. Herhangi bir elektrik arkı veya şelale ile karşılaşmayacağı için patlama ve yanma riski ortaya çıkmaz.
Emiş türbinine hareket veren asenkron motor ise, ortam havası ile kendini soğuttuğu için bir risk teşkil etmez.